Top / Earth Day Organizers Guide / 012 Appendices:Useful Information


付録:参考情報

環境正義の原則

全国有色人種環境リーダーシップ会議 (1991年10月27日 ワシントンD.C.)

我々有色人種は、我々の土地における破壊活動、土地の占有、およびコミュニティの支配などに抵抗するムーブメントを国内および全世界において展開するため、多国籍有色人種環境リーダーシップ会議を開始し、ここに、我々と母なる大地との神聖な精神的相互依存の関係を再構築するものとする。我々は、それぞれの文化、言語、自然界に対する信条や人々を癒す役割について互いに尊重・称賛し、環境正義を遵守し、環境的にも安全な生活の発展に寄与するようなオルタナティブな経済の振興を目指す。また、我々のコミュニティの崩壊や土地の汚染および虐殺をもたらした、500年以上にわたる植民地化政策や迫害によって否定され続けてきた我々の政治、経済、文化の解放を確保するため、以下に定める環境正義の原則を支持・承認するものとする。

1. 環境正義は、母なる大地の神聖さ、環境との協和とすべての生物との相互依存、および環境破壊からの解放の権利を主張する。

2. 環境正義は、すべての人々に対する相互尊重と正義に基づいた社会政策、およびあらゆる形態の差別・偏見からの解放を要求する。

3. 環境正義は、人間とその他の生物にとってひとつしかない地球を維持するため、倫理的でバランスが取れた責任ある土地および再生可能資源の利活用を義務付ける。

4. 環境正義は、核実験、有毒・有害物質の抽出、生産、廃棄から地球を守り、きれいな空気、土地、水、および食物等の基本的人権を脅かす核実験等の破壊行為の停止を呼びかける。

5. 環境正義は、すべての人々の政治、経済、文化、環境の自決権を主張する。

6. 環境正義は、有毒物質、有害廃棄物、放射性物質の製造の停止を求め、また現在および過去におけるこれらの生産者に対し、有害物質の解毒と以後の生産の抑制を行うよう厳しく責任を問う。

7. 環境正義は、ニーズアセスメント、企画、導入、施行、評価を含むあらゆる段階において対等なパートナーとして方針決定に加わる権利を要求する。

8. 環境正義は、すべての労働者が危険や失業の不安に脅かされることなく、安全且つ健全な労働環境のもと就業する権利を主張する。また、自宅勤務の労働者も環境公害の心配なく働く権利を求める。

9. 環境正義は、環境の不正義の犠牲者が、被害に対し十分な補償・賠償と相当な医療を受ける権利を保護する。

10. 環境正義は、政府による環境の不正義があった場合、それらの行為を国際法、世界人権宣言、および国連憲章に定める大量虐殺に関する条約の違反とみなす。

11. 環境正義は、先住民特別法、および先住民と自然との関係をアメリカ政府に認知させ、条約、協定、約款に基づく主権と自決権を要求する。

12. 環境正義は、都市と地方の両方の地域社会における文化の一貫性を尊重し、すべての人々が資源を公平に使用できるよう考慮しつつ、自然とのバランスを保ちながら都市と地方の整備および再構築を行うための環境政策の必要性を主張する。

13. 環境正義は、インフォームド・コンセント(状況をよく説明して相手の同意を得ること)の原則を厳しく義務付けた上で施行すること、および有色人種に対する生殖・医療・ワクチンなどの実験的行為の中止を求める。

14. 環境正義は、多国籍間協力の妨害行為に反対する。

15. 環境正義は、軍事による占領、圧力、土地・人民・文化・その他の生命体の搾取を認めない。

16. 環境正義は、実体験や多様な文化をバランスよく尊重することに基づくような、社会・環境問題に重点をおいた現代および次世代の人々の教育を強く求める。

17. 環境正義は、我々ひとりひとりが個人の消費者として、母なる大地の資源の消費・浪費およびゴミの排出を最小限に抑える選択をする。また、そのためにひとりひとりが意識的な決断をし、ライフスタイルの見直しを図り、現在および未来のために自然界を健全に保つ努力をする。


★翻訳:斎藤節子

ボランティア情報申込書 (サンプル)

日付:__________________________________________________

氏名:__________________________________________________

住所:________________________________________________

Emailアドレス:____________________________________________

電話番号:(自宅) _________________ (勤務先)_________________

最も関心のある委員会(一つのみ選択):

□企画  □募金活動 □メディアおよび広報

□協調体制の構築  □資材・資料等調達 □イベント運営

ボランティア活動可能時間帯 (複数回答可):

□午前  □午後 □夕方

活動可能曜日:

□月曜  □火曜 □水曜 □木曜

□金曜 □土曜 □日曜

当ミーティングに参加したきっかけは? _________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

アースデイに最も期待することとは? ___________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________

__________________________________________________________


★翻訳:斎藤節子

ボランティア活動表 (サンプル)

事務局管理業務

□電話対応 □メール対応 □事務局およびイベントの人員配置

メディアおよび広報業務

□プレスリリース

□プログラム、カレンダー、ポスター等のデザイン

□プレス用資料準備および配布

募金活動業務

□電話による依頼

□必要物資およびサービスの現物寄付の調達

□商品の販売

イベント企画調整および人員配置業務

□調査および調達の許可

□保険の調査および加入手続き

□ウェブサイトデザインのレイアウト作成(具体的にウェブページ上のどこにどの情報を配置するかなど)

□出展者との連絡調整および出展者のニーズの確認

□音響設備および電力の確保

□救急処置所の設置

□リサイクルおよびゴミ処理所のレイアウト

□セキュリティ(警備等)

□イベント看板・標識・ポスター(作成・設定・選定)

□駐車場の確保およびイベントセッティング

□イベント会場の責任者

□ステージ関連スタッフ

□音響および電力供給のテクニカル・サポート

出展者の補助等を行うイベント監視業務
(ボランティアの人数が予定を上まわった場合は、出展者のアシスタントとして2名ずつ配置し、会場セッティング、片付け、またイベント当日に出展者が休憩を取る際の交代要員などを依頼する。)

イベント終了後片付け業務・清掃等
(この業務を担当するボランティアについては、最後まで気持ちよく作業してもらえるようにイベント当日の後半に来てもらうことを配慮する。イベント当日朝から作業しているボランティアは片付けの時間帯には既に疲れていることが想定されるので避けること。)  


★翻訳:斎藤節子

Sample Earth Day Resolution

WHEREAS, a sound natural environment is the foundation of a healthy society

and a robust economy;and

WHEREAS, human activities around the world are causing severe environmental

damage that threatens human health and our planet’s ability to sustain a diverse

community of life;and

WHEREAS, the knowledge of ways to live in harmony with our environment and

methods and technologies to accomplish this end already exist;and

WHEREAS, local communities can do much to reverse environmental degradation

and contribute to building a healthy society by addressing issues such as energy

use, transportation, waste prevention, and sprawl;and

WHEREAS, there are sound economic, environmental, and social reasons for

local governments to initiate energy efficiency and renewable energy practices;and

WHEREAS, the environmental realities of our time require humans to make a

dramatic shift in our relationship to the earth;and

THEREFORE, let it be known that the city of ________________________

recognizes April 22, 2001 as "EARTH DAY" and commits itself to undertaking

programs and projects that enhance our community’s natural environment;and

FURTHERMORE, let it be known that the city of ____________________

hereby encourages its residents, businesses and institutions to use EARTH DAY to

celebrate the Earth and commit to building a sustainable society;and

FURTHERMORE, let it be known that the city of ___________________

commits to the support of programs that further the efficient use of clean, renewable

energy within its borders.

参考例: メディア・アドバイザリー

[organization letterhead]

【あなたの組織のレターヘッドを使うこと】

Media Advisory          Contact: Name, Affiliation

メディア・アドバイザリー     【担当者氏名、所属】

Date                    Phone

【日付】                  【連絡先電話番号】

THOUSANDS EXPECTED FOR EARTH DAY FESTIVAL IN THE PARK

公園でのアースデイ・フェスティバルは大盛況が予想されます

11th annual Earth Fair will feature clean energy technologies;

interactive fun for the whole family

第11回アース・フェアはクリーンエネルギーをテーマに行われる家族みんなで楽しめるイベントです。

City, State?Want to test-drive a solar or fuel cell car? Listen to a great concert featuring sizzling local acts? Help a child examine a water sample under a microscope and check it for pollution? Participate in an art workshop featuring recycled materials?

【都市名(州名)】 太陽電池車や燃料電池車に乗ってみませんか? 地元劇団の見事なパフォーマンスや素敵なコンサートはいかがですか? 水の汚染状況をお子さんと一緒に顕微鏡で調べてみませんか? ワークショップに参加して、リサイクルされた材料でアートを作ってみませんか?

Get ready for Earth Day?this year we’re bigger than ever! Join us at Evergreen State Park for the 11th Annual Earth Fair. In addition to offering hands-on fun for the whole family, the Earth Fair will also recycle its trash, use alternative energy and demonstrate other ways to have a sustainable event as well as a sustainable world.

アースデイの準備は良いですか? 今年はこれまでにないビッグイベントです! エバーグリーン州立公園で開催される第11回アース・フェアにご来場ください。家族みんなで楽しめる参加型イベントをご用意しています。アース・フェアでは、会場で出たごみをリサイクルし、代替エネルギーを利用します。持続可能型イベントや持続可能型社会に関する実演もあります。

WHAT:11th Annual Earth Fair, featuring food and entertainment, a children’s area, clean energy technologies and much more!
内容:第11回アース・フェア 出店や各種催し物、子供向けエリア、クリーン・エネルギー技術の紹介など盛りだくさんです!
WHEN:Saturday, 22 April, 10 am until 6 pm
日時:4月22日土曜日 10時-18時
WHERE:Evergreen State Park
会場:エバーグリーン州立公園
SPONSORS:Earth Day Any Town Mayor Jane Doe Local clean energy businesses 25 local PTAs Parks Department
後援:【地元アースデイ事務局代表者名、地元クリーンエネルギー関係企業、地元PTA団体、公園当局】

Earth Day Any Town is a local coalition of concerned families, teachers, elected leaders and sustainable businesses that works to increase public awareness of environmental issues through annual Earth Day events and activities. Earth Day Any Town is affiliated with Earth Day Network, the international organization coordinating Earth Day events worldwide. For more information, check out [Earth Day Any Town web address] or http://www.earthday.net.

【地元アースデイ事務局】は家庭や教師、地元選出議員、アースデイ・イベントやアースデイ活動を通じて環境問題に人々の関心を集めるための行動をしている企業による連合体です。【地元アースデイ事務局】は世界各国のアースデイ・イベントをコーディネートする国際的組織であるアースデイ・ネットワークに加盟しています。もっと詳しく知りたい場合は【地元アースデイ事務局ウェブサイトのURL】もしくはhttp://www.earthday.net.をご覧ください。

参考例: ラジオによるPSA

Call your local radio stations to introduce yourself and find out whether they might run some PSAs announcing your event. If they are willing to work with you, you will need to arrange production logistics, including who will do the voice-over. Prepare sample PSA scripts that deliver your message in measured bites. Some examples:

地元ラジオ局に電話をして、自己紹介をし、イベント案内のためのPSAを放送してくれるかどうかを確認しましょう。そのラジオ局が協力してくれることになったら、誰が原稿を読むかを決めるなどの準備をしましょう。決められた放送時間内であなたのメッセージを伝えるPSA原稿を用意しましょう。以下に参考例を紹介します。

:10 EARTH DAY VOLUNTEER PSA

アースデイ・ボランティアに関するPSA(10秒間)

Do something good for the Earth and fun for yourself?volunteer for Earth Day 2001! Call ###-####. Who says you can’t change the world? ###-####

アースデイのため、そしてあなた自身のために良いことをしませんか? アースデイ2001ではボランティアを募集しています。○○○-○○○○【電話番号】までご連絡ください。あなたにだって世界は変えられます。○○○-○○○○【電話番号】にお電話ください。

:20 WALK N‘ ROLL WALK-A-THON PSA

ウォーキング大会に関するPSA(20秒間)

Get your Earth Day off to the right start by walking or biking to Earth Fair 2001 in the Earth Day Walk n’ Roll walk-a-thon! Pledges you raise support Earth Day Any Town. Who says you can’t change the world? Call [###-####] to register, win prizes and help the Earth! Call [###-####].

アースデイの幕開けはウォーキング大会への参加から! 徒歩や自転車でアース・フェア2001会場を目指しましょう。その行動がアースデイを支えます。あなたにだって世界は変えられます。申込はお電話で、○○○-○○○○【電話番号】までご連絡ください。賞品をもらって地球を救いましょう! ○○○-○○○○【電話番号】にお電話ください。

:30 PARADE PSA

パレードに関するPSA(30秒間)

Solar cars, zero-emission bikers, milk-crate cars, skaters and marching bands will be someof the Earth-friendly sights you’ll see in the Earth Day Parade through (Location) on (Date.) Head to ______ (Meeting Place Location) by 10am to join fellow earthlings gearing up for this year’s parade theme: "Clean, Green Energy Machines." Get involved and have fun on Earth Day. To receive a parade entry form, or for more information, call [###-####].

○【日付】日、○○【場所】で、ソーラーカーやゼロエミッション・バイク、ミルククレート・カーやスケートがマーチングバンドとともにアースデイ・パレードに登場します。10時までに○○【場所】にお越しください。地球の仲間と一緒にパレードに参加しましょう。テーマは「Clean, Green Energy Machines」です。一緒にアースデイを楽しみましょう。パレード参加申込書やその他のお問い合わせはお電話で、○○○-○○○○【電話番号】までご連絡ください。


★翻訳:坂上

Organize for the Earth? A Nutshell of Tips

Help make great things happen for the earth. Who says you can’t change the world?

PLANNING

Be realistic. When considering what kind of project to undertake, think about the time and resources available. It may be better to start small and build on successes, rather than launching a huge project right away.

Talk to people. Assess interest from those around you, and consider assembling a planning team that can brainstorm together. If you have an idea and are looking for assistance or advice, seek out groups working on related issues.

Pick your dates wisely. If you will be holding events, consider the timing of national and religious holidays, significant community events, school vacations, or other factors that might affect your attendance levels.

Develop a timeline. After setting a date for your project to be completed, work backwards to determine all the steps needed to accomplish your goal. For each step ask, "How long before the completion date must this be done?" Then for each time period, add a week. Keep track of all deadlines on a calendar and stick to them.

Make a concrete plan. Everyone involved in a project needs to be able to see how it is going and what should happen next. Write a detailed plan listing each step that needs to be accomplished, who will do it, and by when. Make sure those involved support the plan and have a part to play in achieving it.

Reach out to decision-makers. Assess whose approval or involvement you need to make your project successful. Go to these people immediately after you have worked up a solid plan. Keep them informed throughout the process and value their input.

Invite diversity. Including people from different backgrounds in your planning group is invaluable in helping to develop ideas and craft a message that will appeal to a wide variety of people.

Don't overdo it! The single greatest pitfall for organizers is trying to do too much. Work with other groups, assign projects to volunteers, and make sure you have time for the other important aspects of your life.

VOLUNTEERS

Recruit volunteers. Depending on the size of your project, you may need a few associates or a hundred volunteers. Anticipate your needs and design your outreach accordingly.

Develop relationships. For starters, learn everyone's name. Remember or write down key information about each person (does he have kids? is she going to school?), and ask from time to time how things are going.

Foster connections between volunteers. Give project participants an opportunity to get to know one another. Be alert to ways you can help people connect with each other. Volunteers are far more likely to stay involved if they feel comfortable around the people they are working with.

Value what each person can best contribute. A good organizer will assess people's strengths and help steer them into roles in which they can shine. Volunteers who feel they are good at what they do are more likely to be satisfied and to contribute to your efforts’ success.

Balance independence and accountability. It is important for those in charge to make sure that deadlines are met and that things are being done in a way consistent with organizational philosophy. However, predeterming every aspect of a volunteer job will leave volunteers feeling unimportant. Keep in touch with them and offer input, but if they are doing something well, let them do it their way. If they aren't, they might not be in the right job.

Give lavish praise. When volunteers or partners have successes, be public and generous in your praise. We all like to have our hard work acknowledged.

Make it fun. At every stage, from signing on volunteers to holding an event to doing cleanup, make it fun! Get creative (e.g., a prop-building party, a pizza party mailing). Have good food available. Sprinkle a dose of laughs into the mix.

MEETINGS

Use an agenda. Before holding a meeting, ask attendees for feedback on what items should be included on an agenda. Distribute the agenda prior to the meeting, noting how much time is to be allotted for each item. Emailing an agenda saves paper and postage. Once at the meeting, keep people focused on the agenda, making sure that discussion is relevant to the topic at hand.

Encourage participation. Avoid having one person stand in front of the group or talk the whole time. Meet around a table or in a circle. Have several people share information about different aspects of the project. Make sure everyone feels encouraged to give input on decisions that need to be made.

Think ahead. Never leave a meeting without concrete decisions on next steps, with each person assigned to specific tasks. Be sure to take good notes about who will be doing what by when, and circulate them afterwards.

Avoid having too many meetings. Everyone has limited time. It is far better for people to spend it working toward a goal than sitting in an unnecessary meeting.

PUBLIC RELATIONS & MEDIA

Focus your message. Say things as simply and clearly as possible in all your communications with the public and the media. Don't overwhelm people with massive amounts of information.

Publicize creatively. There are dozens of ways to get your message out. Consider handing out fliers, sitting at an information booth, phoning, hanging up posters, making announcements during other events, attending meetings of other groups, getting listed in community calendars, or any other form of publicity suited to your particular situation.

Check and double check. Make sure you proofread everything that you print up and send out. Even a few typos can damage credibility.

Develop press materials. Write a press release?a compelling one-page summary about your event or project and your organization. Be sure to cover who, what, when, where, why, and how, and include contact information for your group. Send the release to all local media outlets. Consider including supplemental background materials for outlets that may do an in-depth story.

Give the media plenty of notice. Send out your information a week or two in advance of your event. Send all media advisories to both the general office and those reporters who are most likely to cover the story. Be sure to follow up a few days before your event takes place.

Follow through. Try to establish relationships with certain reporters. If reporters ask for additional information in order to write a story, keep detailed records of requests and follow through in a timely way.

Treat the press well. Reporters like to feel that they are important to your group. Be available for interviews. If you are holding an event, assign someone to greet reporters and show them around. The more personal contact reporters receive, the more likely they are to write a substantial and positive story.

Remind everyone to be "on message." Make sure all organizers and volunteers know the primary goal of your project and can state it clearly if interviewed by the media. Reporters are more likely to write a story you are satisfied with if everyone sends a consistent message.
Make a visual impact. Events that have bright signs, big props, and vivid colors are more likely to get front-page stories written about them.

FUNDRAISING

Develop a budget. Come up with a clear idea of what you need, why, and how much it will cost, then approach potential donors. Donors are more inclined to contribute if they are confident that their money will be used well.

Solicit strategically. Pursue several different funding sources. Ask each one for a specific amount of money or for one or more particular items you need. Don't be afraid to aim high. Keep in mind that businesses are often more willing to donate goods or services than money.

Offer documentation. Provide potential donors with information about your group and its projects. Make sure your materials look professional, and be assertive about the value of your
initiative.

Show appreciation. Send thank you notes to all donors, and remember to acknowledge them publicly in some way.

AND DON’T FORGET . . .

Record your triumphs. Don't let your group's achievements fade into oblivion! Keep track of successful events and activities with photos, newspaper clippings, or a scrapbook.

Have fun! Take time throughout the organizing process to celebrate and enjoy one another's company.


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Last-modified: Tue, 21 Feb 2017 17:52:21 JST (295d)
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アースデイ(地球の日)は4月22日、毎年Earth Dayの期間には世界各地で持続可能な社会を表現する、自由なイベントやアクションが行われています。
アースデイJPでは、多様なコミュニティーが開催する、日本各地のアースデイー情報を発信しています。

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